NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ
بْنُ أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ لَقَدْ
عَابَتْ
ذَلِكَ
عَائِشَةُ
رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهَا
أَشَدَّ
الْعَيْبِ
يَعْنِي
حَدِيثَ فَاطِمَةَ
بِنْتِ
قَيْسٍ
وَقَالَتْ
إِنَّ فَاطِمَةَ
كَانَتْ فِي
مَكَانٍ
وَحْشٍ
فَخِيفَ عَلَى
نَاحِيَتِهَا
فَلِذَلِكَ
رَخَّصَ لَهَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Hişâm b. Urve'nin babası
(Urve)'den; demiştir ki:
Aişe, Fâtıma'nın bu
sözünü şiddetle reddetti ve;
"Gerçekten Fâtıma
ıssız bir yerde idi ve etrafından korkuluyordu da Rasûlullah (s.a.v.) onun için
kendisine îbn Ümm-ı Mektûm'un evine taşınması için izin verdi" dedi.
İzah:
Buhârî, talâk; Îbn
Mâce, talâk
Bu hadîs-i şerîf, üç
talâkla kocasından boşanmış olan bir kadının, kocasından mesken ve nafaka taleb
etme hakkı olduğunu iddia eden ilim adamlarının delilidir. Çünkü bu hadîs, Hz, Fâtıma'mn
iddet beklerken kocasının evinden Hz. Ümm-i Mektûm*: un evine taşınmasının
sebebini, onun kocasından mesken ve nafaka taleb etme hakkı bulunmadığına değil
de, kocasının evinin ıssız oluşuna bağlamaktadır. Biz üç talâkla boşanmış bir
kadına kocasının iddet süresince nafaka ve mesken te'mîn etmekle mükellef olup
olmadığı konusunda ulemânın görüşlerini 2290 numaralı hadîsin şerhinde
açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.